Friday, March 12, 2010

Tangisan


BiLa aku baca bLog annyss(kat http://mimichikiboomlalala.blogspot.com/), dia sebuT pasaL menAngis. Sebut je pasaL menAngis, aku teringaT baLik banyAk perkAra yAng teLah berLaLu.

Ntah kenApa aku xLeh tidur maLam ni. Dah penaT buaT sTudy. Dah penaT beLajar lagu bAru. Tapi nAk tidur pUn x dapaT-dapaT lagi. Disebabkan dah lama rAsa nak posT pasaL menAngis ni. Aku pun luangkan la masa kejAp kaT bLog aku ni. Aiseh. Dah macAm eLektronik diari dah...

Masa aku darjAh 2 duLu, kaT sekoLAh, mAsa tu cikgu xde. Aku kaT keLas lepas siapkan latihan kerja sekoLah, aku termEnung kejAp kaT buku aku tu. DALam keLAs dah la aku dudUk tengAh. Ntah kenapa, tiba-tiba aku rAsa sangaT sedih, dan menAngis. Tapi menAngis dengAn diam termENung je kaT bUku aku atAs meja tu. Semua perempUan daLam keLAs pergi kaT aku dan tanya-tAnya aku kEnapa nangis. Aku terUs je termEnung kaT bUku aku tu dan titiskan air mata. Aku diam je dan mEmang tengAh mood sedih giLa. Sampai hAbis 5 sesi keLAs pUn, cikgu mAsih xde. Budak-budak perempUan sekeLas semua tu pUn dah giveup nak pujUk aku. Aku masih lagi termEnung dengan mUka bAsah. Buku aku aTas meja tu pUn dah bAsah dengAn air mata aku, macAm dah kEna rendAm daLam air. Aku x tAu kenApa tiba-tiba aku mAcam tu masa tu. WeLL, aku x layan pUn pUjukan perempUan sekeLAs masa tu sebab memAng aku ni x campUr orAng masa tu. Pastu ada orAng reporT kaT cikgu kaTa aku mEnangis. Cikgu pUn panggiL aku dan tAnya aku macAm-macAm depAn semUa orAng daLam keLAs. Haih. Masa tu aku darjAh dua. Memang very bad situaTion masa tu..

Masa aku darjAh 3, aku ada seorAng adik tiri comeL, namanya TEruToshi. Masa tu aku dengAn dia je kaT rUang tamu rUmah. Dia masih umur beberApa buLan masa tu. Dia nak amik bArang aku masa tu. Aku pun pukuL tangAn dia. Dia mAsih nak cuba ambiL lagi. Aku pun pukuL lagi. Dia pun mAsih degiL lagi. Aku pun pukuL, pukuL, dan pukuL. Dia pUn muLa menAngis dengAn kuaT. Aku masa tu tiba-tiba rAsa bersaLah giLa. Aku bAru sedar yAng aku ni macAm dah terLaLu kejAm. Aku sedar yAng aku dah terLaLu jeLes dengAn dia sebAb parenT dia seLaLu bAwak dia gi jaLan-jaLan. Tapi biLa aku fikir baLik, dia x bersaLah dengAn aku. Dia x tau apa-apa. Dia tu masih lembut dan baby lagi. Apa la saLah dia sampAi aku nak pukuL dia kan... Sejak tu la aku betuL-betuL sayAngkan dia sebaik-baiknya. Dia la yAng paLing rapaT dengAn aku daLam keLuarga.

Masa aku dah fOrm 2, macAm biasa la. Adik aku tu nAk aku bawak dia pergi main kaT taman permAinan. BiLa kaT taman permAinan je, tiba-tiba dia menAngis sekuaT-kuaTnya. Tanpa sebab. Aku dah tanya banyAk kaLi dah dengAn baik. "Why? Why?" tapi dia masih terUs je menAngis. Aku x paham betuL kenApa. Sampai seTengah jAm dah dia menAngis je kerjA. Dah la ramai orAng pandAng. Waktu peTang lak tu. Semua parenT dengAn kanak-kanAk tengOk je kaT aku denGan adik aku ni. MaLu segAn betuL masa tu. Tapi lepas bAca bLog annyss je, bAru aku paham. Manusia ni boLeh tiba-tiba menAngis tanpa sebAb. Aku sendiri pernAh macAm tu masa duLU.

Masa form 4 form 5, aku memAng jenis yAng berseorAng je sebAb "top sTudent". Asyik-asyik ada je orAng dengki ngan aku. PanciT basikaL la, kUnci aku daLam keLAs masa baLik la, fiTnah bukan-bukan la, mEmang dUgaan paLing terUk ar masa tu. Kadang kaLa aku boLeh tiba-tiba menAngis daLam keLAs. Tapi biLA tiba-tiba nAk menAngis je, aku cOVer dengAn tangAn dan bAring kaT mEja. Tapi aku percAya, suara esakan x terkawaL aku tu orAng boLeh dengAr. Dan yAng lebih mUdah buaT aku menANgis, biLA tengOk mak ayAh orAng jempuT anak diorAng baLik rumah maSa habis sekoLah aTau amik reporT kad. Aku masa tu mEmang rAsa jeLes giLa, sangaT sedih, dan mesTi nak menANgis. Sejak form 4 sampAi la hAbis maTrikuLAsi pUn macAm tu. Masa kaT maTRik, tengOk mak ayah member jempuT baLik masa nak cUti... Memang aku jeLes giLa, memAng terAsa giLA terbUangnya aku.. KaLAu aku simpan dan tAhan, maLam-maLam mesTi aku terLepas gak tangisan daLam seLimut. Aku percAya, roomate aku boLeh dengAr. Suara esakan tangisan memAng paLing sUsah nak cOver.

Sekarang lak... dah ok. Macam xde nangis-nangis lagi dah. Dah ada pendirian yAng lebih bAik. Mungkin sebAb baru dapaT menUmpang kasih sayAng kaT ayAh yAng baru jUmpa ni. Aku sedar, kasih sAyang la yANg paLing aku inginkan, terUtama dari ibubapa sendiri.

BiLa hati dah kenyAng kasih sAyang, lalai puLak aku dengAn peLajaran. Mungkin sebAb bagi aku kasih sayAng keLuarga tu lebih penTing daripAda peLajaran. PeLajaran merUpakan tempaT aku meLupakan kesakitAn hati. However, thAnks to kawan-kawan gak. Aku sUsah nak merAsa kawan tu camne. Masa top sTudent duLu-duLu, sUsah nak dapaT kawan yAng ikhLas nak berkAwan. Dah la aku mEmang seorAng. Pergi mana-mAna pUn mAsih seorAng. But nOw is mUch differenT. Seronok betuL berkAwan. Ish. Macam lone rangER lak. Mana xnya... DuLu sekoLah gangsTer. Baca 15 buku je pUn dah boLeh jadi pembAca buku paLing bAnyak di sekoLah. Haih..... Dari environmenT orAng terUk-terUk ke environmenT orAng baik-baik. CuLture shOck gak. BesT dan seLesa.... MembuaTkan aku percAya yAng dunia ni bUkan unTuk orANg jahiLiah je...

7 comments:

~roslinda~ said...

ehem3~
;)

Anonymous said...

ske ngan nme adk adk terutOshi tu...unik2...hehehe

gr@wn said...

tu nAma jEpun

~roslinda~ said...

xpuas hati nih~
npe nuff anda celik je~
haha

gr@wn said...

biasa la. DiorAng sUka bLog ni. :)

~roslinda~ said...

hahaha
cehhhh~
berlagak gile kan~
;(

gr@wn said...

eh eh, memAin je la