Thursday, July 10, 2008

JawatAn... simpLy my faTe


Nama aku iaLah Farhan Bin Hassan. Yang berikuT ni adaLah anTara jawaTan yAng pernAh aku sandAng.

KETUA RUMAH MERAH - mAsa tu fOrm 2. Masa perjUmpaan, aku ni friendLy sangaT. Semua bUdak n cikgu aku mix dEngan cerianya. SangaT cEria. 1st perjUmpaan tu. Masa pemiLihan, semUa sOkong aku jAdi keTua rUmah. X sangka betuL. Aku x ingin. Tapi nAk wat camne. Aku terus diLantik. Aku dah banyAk kaLi nAk toLak. Last-last rUmah merAh aku ni menAng tempaT kedUa. X sangka betuL.

PENGERUSI KELAB BOLA KERANJANG - masa tu fOrm 2 gAk. Ada perebuTan kUasa anTara meLayu dEngan cina mAsa tu. Disebabkan aku ni mix meLayu cina, diorAng semUa sokOng aku jAdi pengErusi. Aku x terkAta. Kenapa la aku... Tapi aku fAham. Dengan sUsahnya, akhirnya aku berjAya meLatih jUnior-jUnior sAmpai jAdi jAuh lagi terror daripAda aku. Ngehee~

SETIAUSAHA KELAB GEOGRAFI - mAsa fOrm 2 gAk. Masa tu, guru penasihaTnya iaLah guru sUbjek Geografi keLas aku. Baru 1st dia mAsuk ajar, aku dah ngAm giLa dEngan dia. X pasaL-pasaL dia lantik aku jAdi seTiausaha keLab GeogrAfi mAsa bersEmbang dEngan dia kejAp. Aku x berjAya menghAdirkan diri kaT kebAnyakan perjUmpaan. Tapi cikgu ni, mAsih beraT sebeLah aku. Ntah kenApa. Aku rAsa sangaT berTerima kASih.

PENGERUSI KELAB SAINS DAN MATEMATIK - mAsa fOrm 4 dan fOrm 5. Masa fOrm 4 aku jOin keLab ni, sebAb minaT kaT sAins. Disebabkan aku ni top scOre mAsa exAm, guru penasihaT lantik aku terUs dengAn perseTujuan ahLi-ahLi yAng lain. Aku x sangka betuL. Xde akTiviti pUn berjAya dijaLankan. Cikgu ni mAcam xde idea n kurAng komiTmen. Aku pUn rAsa x gUna sebAb x dapaT conTribuTe apa-apa.

NAIB PENGERUSI KELAB PEMBIMBING RAKAN SEBAYA - mAsa tu fOrm 5. Pada asaLnya kaunseLor nAk lantik aku jAdi pengErusi sebAb aku ni top scOrer. Aku x nAk sebAb x reTi. Nasib bAik ada sorAng giLa kUasa ni tiba-tiba muncuL, aku riLek je. Akhirnya aku jAdi nAib pengerUsi je. Aku x conTribuTe apa-apa pUn unTuk keLab ni. KaunseLor ni kenapa nTah nak beraT sebeLah kaT aku. Tapi aku teTap berTerima kASih kaT dia sebAb cUba berikan aku pengaLaman. "Thank u mama~~"

PENGERUSI VOICE OUT ALOUD CLUB - ini keLab kaT maTrikuLasi. Aku ahLi biasa mAsa tahun perTama. Masa tAhun kedUa, keLab ni x wujUd. Aku pUn peLik. Aku gi la jUmpa gUru penasihaT keLab ni yAng tahun lepasnya. Dia sUruh aku buaTkan kerTas kerja unTuk tubUhkan keLab ni. Aku rAsa keLab ni penTing, bagUs, dan perLu diterUskan. Aku pUn buaT la kerTas kerja tu n tubUhkan. Pap~! Aku jUgak yAng jAdi presiden. Dah la engLish aku terUk. SepanjAng akTiviti daLam keLab ni, aku dah bAnyak kaLi nAk tArik diri. Aku benAr-benAr rAsa x layak n x mampU nak terUskan. Tapi segaLanya berjaLan dEngan lancar dan hebaT. WaLaupun keLab ni berjAya, tApi aku x happy. AJK semUa ni benci aku sebab seLaLu ponTeng perjUmpaan n evenT. AJK aku semUanya hebaT-hebaT engLish. Aku x mampu nAk mix sebAb aku rAsa aku ni bOdoh sangaT dan x layak nAk campUr dengAn diorAng. Habis je matrik, kita semUa berpEcah. Aku dah x conTact diorAng langsUng. BiLa terserEmpak je, buaT mUka cUka. WaLaupun keLab ni aku x sUka. Ini la keLab yAng aku sendiri nAk diwujUdkan. Ini la keLab yAng aku sEndiri yAng seTuju nAk jAdi pengErusi. KaLau aku x ambiL beraT, pUpus terUs keLab ni dari maTrik..


AHLI MAJLIS TERTINGGI KELAB KOPERASI MATRIKULASI JOHOR - aku tengOk bEnda ni mAcam besT. Aku saje-saje je mohOn. SekaLi, dapaT. Sebab aku ni top scOrer anTAra orAng yAng memohOn. Seronok gAk. ToLong CC n koperAsi pada mAsa-mAsa bekerja. Aku dapaT beLajar cAra gUna mEsin foTostat dan cAra nak stepLe kerTas dEngan cepaT. Tapi dah lama x buaT. Dah lupa koT. Pastu, penasihaT nak lantik aku jAdi jUruaudiT. Aku x tau pUn jUruaudiT tu apa. Akhirnya aku temAn je penasihaT n tengOk je dia audiT kerTas tebaL tu. Aku x buaT apa pUn. Lepas beLajar serba sedikiT sUbjek akaun kaT UKM ni, bAru aku tAu jurUaudiT tu apa. Mak aih... aku yang bUdak aLiran sains mAsa maTrik ni pUn penasihaT nAk aku jAdi juruaudiT? X macAm peLik... However, i enjOy this cLub so mUch~!!! "besT la~~ besT la~~~"

Ada banyAk lagi jawaTan lain yAng pernAh aku sandAng. Tapi kecik je. Ada gAk jawaTan bEsar yAng aku berjAya toLak. Tapi kan, hAbis jadi gAduh. SaLah ke aku nAk toLak jawaTan? Aku dah x nAk, x nak la kan... Kenapa la asyik-asyik aku je. DuLu kaT maTrik, feLo nAk aku jAdi keTua bLok. Dia memAksa-maksa aku keLuar dan cadangkan diri mAsa perhimpunAn. Aku terUs diam n pandAng tempaT lain. Lepas perhimpUnan tu, dia jUmpa n mArah kaT aku. Aku terUs diam n cUba gAk senyUm n berbAik dEngan dia. Last-last dia ok. "ayAh haji, jAngan la pAksa aku... sOri..."

Masa bAru mAsuk maTrik 2nd yEar, kaunseLor PRD tu terUs gi jUmpa aku. Dia nak lanTik aku jAdi pengerUsi PRD. Aku sangaT terkejuT mAsa tu. BeLum jAwab je, dia dah pergi. SeTiap kaLi terserEmpak, dia pesAn kaT aku. Aku mAsa tu x nAk. Masa 1st perjUmpaan PRD, aku x pergi, sebAb aku tAu, mesTi aku yAng jAdi pengErusi nanTi. Untuk menAikkan percenTage sUpaya aku x diLantik, aku x pergi. Pastu kaunseLor tu jUmpa aku, Marah la puLak. Dia benAr-benAr kecEwa. Aku dah x nAk, x nAk la weyh... Aku tengOk nAsir tu, bEz la gAk. Tapi, sampai nAk exAm pUn kaunseLor tu memArah kaT aku. Aku x sUka betuL. Akhirnya, aku menghabiskan maTrik tanpa bermAafan dengAn dia pUn. Aku x mampu. KaunseLor tu benAr-benAr buaT aku rAsa marah n kecEwa.


Sekarang, kaT UKM, aku dah berjAya eLakkan diri dari memEgang sebArang jawaTan. KaT koLej sekarAng, aku sedang jadi keTua XXXXXXXX. Ok la tu. SetakaT jawaTan yAng x mAcam jawaTan. Tapi aku dah menyAmpah dEngan XXXXXXXX ni. X menArik langsUng.

Tapi kadAng kaLA aku rAsa bersaLah. Tapi, whaT for kan? Ramai lagi orAng yAng perLukan pengaLaman pegAng jawaTan. Aku dah tAu yAng aku ni mEmang dah bOsan n x minaT dEngan jawaTan-jawaTan ni. Aku seLaLu didEngki oLeh orAng dan berAsa sUnyi sesangaT. Sesiapa yAng beLum pernAh pegAng jawaTan, pegAng la. One of the imporTanT thing i wouLd like to say here is, "it's very hard to find and geT a reaL friend whEn you hoLd it"

8 comments:

Yankum3~ said...

byk nye jwatan...
seswai laa ngn diri yg HOT itu..
ngee~~

gr@wn said...

yAna rAsa sesUai ke? win2 lebih seLesa kaLau mEmang win2 sendiri yAng nAkkan jawaTan tu.

Yankum3~ said...

seswai laa kot...
ngee~~

gr@wn said...

o.. ok. Tapi win2 dah x nAk. ngehEe~

Yankum3~ said...

knpe xnk plak??

gr@wn said...

win2 x sUka. Macam x serOnok.

Yankum3~ said...

hmm ok..
xyah la pegang jwtan dh

gr@wn said...

ok~~
:)