Wednesday, May 12, 2010

Bab 4


Hai. Nama aku Rahman. SeteLah aku masUk maTrikuLasi, aku terUs pergi keLas. Rupa-rUpanya aku second inTake unTuk prOgram dua tahun. Orang perTama aku kenaL iaLah Hazique. Orangnya bEsar, tapi haTinya bAik. Aku sUka betuL masa tu sebAb dia banyAk banTu aku.

Masa tu aku dUduk biLik ada empaT orAng. SebiLik dengAn Lutfi, MusLim, dan Din. Aku mAsa tu ada roomaTe jiran nAma Atique. RoomaTe depAn aku ni mEmang giLa-giLa. SampAikan sign bOard "biLik kaunseLing" pUn boLeh curik dan ganTung kaT aTas pinTu dari luar. Berani betuL.

Masa 1st yEar, bUdak-bUdak satu baTch ni seLaLu main perAng air, sampAi gUna hOse air bOmba mAin tembAk-tembAk air. Shampoo sabun ubaT gigi pUn hAbis diorAng gUna unTuk peperAngan. Terus ayAh hAji, feLo bLok nAik marah dan kumpuLkan semUa bUdak PDT(peLajar dua tahun. Macam aku la). Ayah hAji tanya, "sape buaT? Ngaku cepaT!". Diorang semUa diam je. PadahaL kAmi semUa memAng tau sangaT sape yAng buaT. Hampir semUa bUdak PDT jOin mAin perAng-perAng air tu. Tapi hAnya beberApa orAng, termAsuk aku je yAng x jOin sebAb maLAs nAk study. Akhirnya xde sesApe pUn yAng nak mengaku aTau beriTau. Aku saje je nAk bekerjAsama, sEbab for me, "RuLes are made to be brOken". Haha. Lagipun, aku sUka tengOk member-mEmber aku ni gEmbira keanak-anakan.

BiLa masuk je tahun dUa, semUa PDT masUk prOgram saTu tahun. So, dikira ex-PDT la. Masa shorT sEm, aku sorAng je yAng dapaT 4 fLat anTara semUa ex-PDT. Sejak tu la ada bebErapa bUdak ex-PDT ni dah dengki giLa kaT aku, especiaLLy ex-roomaTe aku sendiri, MusLim. Dia fiTnah aku dapaT lecTure note lebih dari lecTurer dan x bAgi bUdak lain. Macam-macAm lagi yAng dia fiTnah bUkan-bUkan. TerserEmpak dengAn aku je nAk berTumbuk. Terus cari pasaL. "Hei kau apahaL? Nak kEna beLasah?". Aku buaT don'T knOw je dengan dia.

Semakin lama semAkin rAmai bUdak sOkong dia. Budak saTu prakTikum aku pUn dah muLa nAk berTumbuk dengAn aku, biarpun tengah keLas agAma mAsa tu. Ada saTu cLassmate ni pUn dah bEnci aku dan panggiL aku sOmbong sebAb x toLong dia. PadahaL bUdak tu mEmang rAjin sangaT sTudy dan buaT bAnyak tutoriaL. Aku masih ketinggaLan. Dia ingaT aku xyAh sTudy la nak ajAr dia 24 jAm? Aku mEmang rAsa benci betuL mAsa tu. Haih.

DisebAbkan semAkin rAmai yAng nAk dengki ngan aku, roomaTe aku pun. Aku nak tidur je, saje bAwak gEng ramai-rAmai, buaT bising. JeriT-jeriT. Aku nAk sTudy pUn buaT bising. "Oi, xyah sTudy la~!". Berani diorAng nAk soUnd aku. Nak haLau diorAng, roomaTe lagi dua orAng tu backup. Aku pun dah xLeh buaT apa. Susah betuL.

Aku makin dOwn. BiLa time nak raya lagi la. Masa tu cuTi seminggu je koT sebeLum finaL exAm. Aku pergi rUmah ayAh. Masa tu masih dengan mak tiri yAng isteri ketiga dia. Masa tu, mak tiri tu mEmang siaL betuL. Toksah aku nAk ceriTa. Dia tu mEmang kurAng ajAr ngan aku. Masa firsT day of raya, mak tiri dengAn adik-adik tiri aku keLuar gi mAna ntAh. PeTang dia nanTi nAk ke perAk.

Masa mak tiri keLuar dengAn adik tiri, aku mAsa mEmang rAsa psyko dan terTekan. Masa tu ingaTkan aku ikuT sekaLi, suruh aku tuTupkan pAgar. Time aku nAk tUtup pagAr je dia terUs beLah tinggaLkan aku. "Memang kAu nak cAbar kesAbaran aku ea..".

Aku mAsa tu fikir baLik kisAh lalu. Bahaya gAk kaLau aku ikuT sekaLi gi rAya ke Perak sAna. TakuT nanTi terponTeng finaL exAm aku, disebAbkan sikAp ayAh yAng "em, esOk jeLah". Pagi esoknya, "Em, esOk jeLah". Sampai dah tiga minggu pun macAm tu. Sebab tu la aku lari masa duLu tu. KaLi ni, aku amik kepuTusan. Aku akan lari lagi kaLi ni, sebAb takuT nanTi diTipu lagi. Dan nanTi sUsah aku nAk baLik maTrik sebAb barAng tinggaL kaT rUmah dan rAya kaT Perak. Dan aku takuT-takuT nanTi dia buaT dajaL tinggaLkan aku kaT perAk lama-lama. Kunci rUmah bUkannya aku pEgang untuk baLik maTrik nanTi. So, aku pUn senyap-senyAp la larikan diri dAri rUmah ayAh, dan gi dUduk rUmah mak dan sTay.

Aku x mampu nAk fokUs sTudy. SangaT sTres dengAn haL famiLy dan bUdak-bUdak dEngki. Aku semAkin dOwn dan lemah. Masa tu nAk aje berhenTi beLajar dan starT hidUp bAru terUs. Kerja. "Sabar la.." itu je cakAp mak dan kaunseLor. Aku mAsa tu terUskan je beLajar kaT maTrik. Tapi disipLin dan kekuaTan aku makin lemah. ResuLt aku terUs merosoT. Last-lasT habis gAk maTrik. DapaT PNGK 3.67. Aku rAsa sangaT lega biLa habis maTrik.


............................................................


Ada banyAk bEnda yAng berLaku mAsa aku mASuk maTrik. Masa aku mAsuk prOgram saTu tahun. Baru je firsT day, ayAh hAji dah panggiL semUa bUdak tUrun kumpuL kaT geLanggan baskeTbaLL unTuk peLantikan AJK bLok. MuLa-muLa, peLantikan mengikuT keTua aras. Dan biLa sampAi peLantikan keTua aras je, ada la gak bebErapa orAng yAng dah menAwarkan diri nAk jadi. Tapi ayAh haji x nAk. Aku tAu sangaT yAng dia nAk aku jAdi. Aku terUs menyorOk beLAkang badan roomaTe aku. Ish. Memang aku x nAk. Dia jeriT, "Sape yAng nak jAdi keTua bLok, ke depan! KaLau x, kiTa tunggu je la sAmpai esOk." PadahaL, dah bebErapa orAng yAng nAk, dia rejecT. Dia jeriT dan pandAng kaT arah aku. Aku masa tu x nak. Geram betuL aku. Dah x nak, x nak la kan... Lepas 20 miniT, bAru dia mengaLah. Akhirnya keTua bLok dah dipiLih. Masa nAik aTas, nak puLang ke biLik, ayAh haji mAcam saje je naik aTas untuk berTembung ngan aku. TerserEmpak je ngan aku, ayah haji sound, "Haih, wujUd lagi kau ni ya?". Dia marAh buaT mUka x pUas hAti kaT aku. Ish. Aku benci betuL.


Then, 2nd day, cikgu apa ntah nama dia, lupa lak aku. Guru disipLin la gak. Dia tau aku reTi mAin kEyboard. Dia nAk aku mAinkan keybOard unTuk kumpuLan kOir dia nanTi. Aku mAsa tu x nAk sebAb nAk rasa orienTasi peLajar ni cAmne. X nak aku meLepas disebAbkan latihan sia-sia ni. Dia dah bAnyak misscaLL dan mEsej aku. Aku saje je waT dekk. Ish. KaLau aku dah x nAk, x nAk la kan..

Then, peTang tu, gUru kaunseLor lak gi jUmpa aku. "Jowin, nanTi kAu jadi presiden PRD. Datang inTerview tAu." Aku beLum seTuju apa pun, dia terUs beLah. Pergh. X ingin aku. X pasaL-pasaL nak aku lak jadi prEsiden. PRD tu iaLah pembimbing rAkan sebAya. Dia macAm keLab PRS sekoLAh(pembimbing rAkan sebAya). Aku pun x pergi la interviEw. Ada meeTing untuk peLantikan AJK pUn aku x pergi. Saje je x nAk dapaT jawaTan presiden tu. So, apa lagi kan.. KaunseLor tu memAng marah giLa-giLa kaT aku. Aku mAsa tu mEmang x nak apa-apa jawaTan sebAb nAk fokUs sTudy. Lepas dapaT 4 fLAt, baru semUa diam. Tapi masaLah yAng lebih bEsar lak daTang. Haih.

Masa progrAm dUa tahun, koLej MatrikuLasi ada keLab 'Voice Out Aloud Club', dia keLab ala-ala macAm keLab bAhasa inggeris. Masa mAsuk prOgram saTu tahun, aku dah peLik sebAb kenApa keLab ni seoLah-oLah dah x wUjud. Aku pUn jUmpa la ex-guru penasihaT keLab. Rupa-rUpanya keLab tahUn lepas x buaT apa-apa unTuk peLantikan AJK bAru mAsa tu. So, cikgu penasihaT tu sUruh aku sediakan kerTas kerja, dan buaT peLantikan AJK unTuk wujUdkan semuLa keLab tu. Then, secAra x langsung, aku 'ter'jadi pengErusi keLab 'Voice Out Aloud Club' ni. Haih. DaripAda nAk eLakkan jawaTan, terpEgang la jugAk akhirnya.

Masa tu, aku ternampAk noTis permohOnan unTuk menjAdi penoLong koperAsi, unTuk peLajar. Aku masa tu terbAyangkan kErja kaT koperAsi, dan DUIT $$$$$$$$$. Aku pun appLy la. Antara semUa orAng yANg appLy, dia piLih 4 orAng je yAng terbAik. Dan aku pUn terpiLih. Nasib bAik resuLt aku top mAsa tu. So, aku pUn dapaT la merAsa kErja kaT koperAsi camne. Aku siap beLajar nak gUna mEsin foTostat dia. StepLe kerTas orAng, buaT binding dan sebAgainya. Memang sangaT serOnok mASa tu. Haha. :)

Secara x langsung, aku dipiLih sEbagai ahLi MajLis Tertinggi KeLab KoperAsi KoLej MatrikuLAsi Johor. Then cikgu tu piLih aku jAdi juruaudiT. I say man. Aku mEmang x reTi dan x kenaL langsung apa tu 'juruaudiT'. Haha. PasTu ada annuaL meeTing keLAb kopErasi, dapaT duiT dan bEg percUma woo~~ mEmang agAk serOnok mAsa tu.


................................................................


Biasanya seTiap kaLi hAbis keLas, kaLau beLum peTang, aku akan sTudy kaT library je. Aku seLaLu je terTidur kaT library. Pernah saTu kaLi tu, aku bangUn je, "eh eh, aku kaT mana ni?"... mAsa tu aku ingaTkan kaT biLik. Rupa-rUpanya aku masih daLam library. Dah tUtup dah library masa tu. Lampu semUa dah off. Terasa serAm semAcam je daLam library geLap-geLap camTu. Pergh. MAsa tu aku mEmang cUak giLa. Pintu masuk keLuar library dah tuTup berpAgar, berkUnci lagi. Aku masa tu pUn x tAu nAk buaT apa. Aku pUn saje je rOnda-rOnda sekeLiLing library tu, mana la tAu ada tingkAp aTau pinTu yAng aku boLeh gUna unTuk keLuar. Tapi xde pun. Mak aih. Aku pun cUak lagi.

Aku pun dah bOsan dUduk pikir x tAu nak buaT apa. Aku pUn main-mAin la dengAn aLAt sekuriTi tu. LaLukan bUku je, 'beep beep' berbUnyi. Then, i fOund ouT. Kita kEna pegAng bUku tu kaT arAs aTas kepaLa kaLau x nAk securiTy aLarm tu deTect. Haha. Menarik. Then aku tiba-tiba terfikir yAng aku ada bEberapa nOmbor lecTurer. Aku pun caLL lecTurer dan mintAk toLong camne nAk keLuar. Lecturer pUn conTact pak gUard dan bUkak library tu, dan aku pUn berjaya terLepas keLuar dengAn bahAgia. Dah nAk maghrib dah mAsa tu. Haha. :)

Aku pernAh gak tertidur daLam library sampAi terponTeng keLas. Bangun je, terUs gi keLas. Sampai-sampai je, "Sekian, terima kasih." Aku baru je sampai pada haLnya. Aiseh. Dah habis keLas lak. PatuT la semUa orAng pandAng aku peLik macAm je biLa masUk masa tu. MaLu giLa ar...

Hampir seTiap peTang aku akan pergi mAin basketbaLL aTau joging. Kadang kaLa mAin tenis aTau boLa baLing. Memang aku sangaT sUka betuL exercise peTang-peTang kaT maTrik masa tu.

Then, aku seLaLu je makan free kaT cAfe admin. Cafe admin iaLah cafe unTuk lecturer. Disebabkan aku diTerima sebAgai anAk angkaT cafe, aku pun berserOnok la makan free-free kaT cafe tu. Huhu. X reTi puLak aku nAk berTerima kasih kaT diorAng. Nak terima kasih macAm mAna kan... aku x pandAi bab-bab macAm ni.

............................................................



Masa firsT yEar kaT maTrik, aku saTu prakTikum dengAn faTinah. Masa tu aku asyik perLi dia, "Hai kecik". SeTiap kaLi terserEmpak dengAn dia je, "Hai kecik". Dia mEmang marah giLa. Dia terUs soUnd, "Haih, kAu jangAn. NanTi kau kAhwin dengAn orAng kEcik kAng, tAu la kau". Ayat tu buaT aku banyAk berfikir. Kenapa lak aku nAk minaT denGan orAng kecik ni kan? Aku pun renUng-renUng la kaT dia seLaLu, mancAri-cari jawapan.

Kenapa aku nAk minaT orAng kecik? KeLakarnya. Tapi ada je orAng sUami isTeri yAng isTeri dia kecik. Aku yAng bEsar ni nAk dengAn yAng kecik? Jangan hArap. Tapi aku terUs wondEr kEnapa bEnda macAm tu boLeh berLaku.

Aku pun seLaLu la observe dia. Aku asyik fikir je kenApa. Then, mAsa time dia bercAkap di depAn keLas, aku terUs 'terjaTuh cinTa'.. Hahahahhahahaha. Akhirnya aku dah termAkan dengAn ayaT dia. Aku terpikaT jauh ke daLam suduT haTi dengan gAya bercakAp dia kaT depAn. SangaT cuTe dan comeL. Aku betuL-betuL terpikaT kaT dia. Lagi dia bercAkap, semakin tergOda habis-hAbisan, semAkin terTarik-tarik keLuar janTung aku ni. Mak aih. SeLuruh muka aku rAsa pAnas semAcam je. Dan dia pUn masih terUs bercAkap. Aduh. Hahaha. Sejak tu la aku dah berTekad nak bercinTa dengAn dia. Hahahahahaha. :b

MuLa-muLa cUba berkAwan dengAn dia. SLow-sLow, akhirnya aku pUn dapaT la tAnya, "dah berpUnya beLum?". Dia kaTa "Dah". Aiseh. Aku rAsa kecEwa betuL. Dah terLepas. Tapi mAsa tu aku degiL dan x nAk mengaLah. Aku teTap cUba gAk nAk dapaTkan hAti dia. Tapi x dapaT-dapaT.

Sampai la tiba-tiba ada perempUan sorAng ni confess yAng dia sUka kaT aku. Aku pUn pergUnakan la dia unTuk tesT faTinah yAng aku cinTa ni. Aku caLL dia, "FaTinah, aku dah coupLe". Dia masa tu mAcam ada rASa kEcewa. Aku mAsa tu sAje je nAk dia merAyu kaT aku dan confEss yAng dia cinTakan aku. Hahaha. Tapi sebaLiknya puLak yAng berLaku. Dia dah muLa marah seTiap kaLi berTembung ngan aku. Dah x nak repLy mesEj aku. Dan muLa menjAuhkan diri dAri aku. Pergh. Lepas dua buLan camTu, pompUan yAng aku coupLe tu pUn mintAk cLAsh dengAn aku, sebAb dia x dapaT merAsakan cinta dari aku. Aku rAsa macam kejAm je aku ni. Tapi, akhirnya Fatinah dah nAmpak betuL-betuL jauh dari aku dah. Aku masa tu percAya sangaT yAng dia tu ada hati kaT aku, sebAb x mUngkin dia tiba-tiba macAm dah x nAk campUr ngan aku. Marah la tu. Tapi x nak puLak dia luahkan.

Habis je maTrik, dapaT UKM sama-sama. Tapi dia UKM Cheras, progrAm dokTor. Kami pun berpisah macAm tu je la. Aku dah try nAk conTact dia, tApi dia dah x nAk conTact aku dah. Aku masa tu dah dOwn giLa. However, aku dah makAn semUa tu. Aku memuLakan hidUp bAru...

Masa kaT maTrik gak la, aku muLa kenaL Hezy. Aku panggiL dia Ez je biasanya. The firsT time aku jUmpa dia, mAsa nAk baLik maTrikuLasi, dAri terminaL bAs jOhor bhAru sana. Muka dia nampAk menAngis je mAsa tu. Baru brEak up kaLau x saLah aku. Then, seTeLah sekian lama, ntah camne tiba-tiba aku berkAwan dengAn dia. Dan seLaLu mAin karom sama-sama. Aku x pernAh menAng pUn lawan dengAn dia. Ajaib sangaT.

Sampai la masUk UKM, aku masih lagi keep in conTact wiTh her. Dia gak la tempaT aku meLuah masaLah. However, many things have changed. Aku dah x nak main luah-luah masaLah dah. Dia dah ada pakwe. Tapi dah breAk. Tapi aku tAu, their love stiLL goes on. Aku macAm penggangu hubUngan diorAng. UnTuk kebAhagiaan Ez, aku x nAk ganggu kepercAyaan pakwe Ez kepAda Ez. Em, ..sOri Ez. I hOpe thaT i'm noT hurTing you.

..............................................................


Habis je maTrik, aku sTay dengAn ayah. Ayah baru je cerAikan mak tiri tu. Jauh daLam suduT hati, aku gEmbira. Tapi biLa aku fikir baLik, kEjam gAk hAti aku ni ek. Kesian adik-adik tiri aku. Tapi, xpe gak. At least diorAng 'wake up' dan tengOk betuL-betuL dunia ni apa. However, aku sangaT terkejuT sebab ayAh yAng baru je cErai ni terUs nak kahwin bAru. Dia tanya pendapaT aku seTuju ke x. For me, at least papa bAhagia. Papa dah tua. MemerLukan orAng di samping unTuk temAn dan sayang dia. KaLau aku dan abAng aku sambUng beLajar nanTi, kesian la dia dUduk sorang-sOrang. Baik gak hAti aku ni ek. WaLaupun aku x berApa kenaL lagi dengAn ayAh aku ni. Ayah dapaT kahwin dengAn orAng terEngganu, aLim-aLim. Itu mEmang sangaT bagus. Ayah sangaT berTuah. PatuT awaL-awaL lagi ayAh kahwin dengAn orAng yAng macAm tu. Xde la anAk-anak papa terbUang macam aku yAng sekArang ni. Aiseh. SensiTif la puLak.

7 comments:

Diyana said...

kejap hati nye jahat..
kejap hati nye baik..
wek~

ika yunos said...

mak aih... panjangnyee.... jap agi aku bace.. haha

gr@wn said...

yana : yUp. Baru la seimbAng posiTif dengAn negaTif. :)

ika : jangAn risAu. Benda ni x akan lari.

keme said...

jowin is my exceptional friend.one of its kind~
:)

~roslinda~ said...

pjg t0l entri nih~
sy gigih habiskan baca..haha
;)

gr@wn said...

lokman : aku daTang dari pLanet Saiya.

gr@wn said...

rosLinda : ini namAnya noveL. :)