Wednesday, December 16, 2009

GoLd Fish


Pagi semaLam, aku beLi 2 ekor ikan emAs, makAnan dia, dan tempaT tinggaL dia. Jantan beTina x reti la nAk bEza. Oren puTih je kedUa-duanya. Suka aku tengOk. Ikan ni, cepaT sangaT bUang najis lepas makan. So, kaLau letak makAnan je, nanTi habis. Tapi air pUn koTor dengan najis yAng banyAk. Banyak kaLi aku basUh. So, sekarAng aku x letak makAnan. NanTi koTor baLik. BiLa rasa free nAk bAsuh je letak makAnan. So, kEna basUh banyAk kaLi la seTiap hari.

Aku sUka betuL tengOk ikan ni. Cantik je. Setiap kaLi rAsa sunyi je, aku tengok-tengOk ikan ni. Kecantikan badan dia macAm pakaian yAng lawa. Berenang ke kiri, berenAng ke kanan. Megah betuL aku tengOk ikan ni. Penuh keyAkinan je. Best.

TeringaT baLik masa duLu-duLu. Mak beLi banyAk ikan, then ternAk kaT pasu besar macAm tu. Then jadi tempaT tinggaL ikan-ikan tu. Ikan-ikan tu asyik pusing-pusing je sekeLiLing pasu tu. Mak aku pun ada tambah batu karAng. Then, pernAh gak tambAh cengkErik. Tapi habis lari semUa cengkErik dan bersarAng kaT longkang rUmah. MaLam-maLam je, kuaT bunyi cengkerik.

SeLaLu gak mak beLi kura-kura. Tapi baru letak beberapa hari je, hiLang. Kenapa ntah. Nak kata sebab dia panjaT keLuar, mustahiL. Ntah sebAb apa. Burung makan kura-kura ke? Kucing makan ke? Takkan la ikan emas tu makan? Dengan kerang-kerAng dia sekaLi xde. PeLik la.

Setiap kaLi nAk basuh aquarium tu, mak akAn tambAh kLorin. Ada saTu kaLi ni, mAk tAmbah kLorin banyAk sangaT. Keesokan harinya, habis semUa ikan mati terApung. Banyak gak yAng sampai terkeLuar dari aquarium. Badan-badan ikan semUa berkEmbung macam nak meLetup. Ada gak yAng dah terbUkak peruT dia. Sisik-sisik ikan semUa nAmpak terbUkak dan berdarAh. Kesian sUngguh. MemAng seksa kejAm.

Tapi, anTara semUa ikan-ikan tu, ada seekor ikan masih hidUp. Dah terapung dah, peruT kembUng, sisik kembAng dan berdarah-darah, badan dia pUn macAm ada terbUkak, dah xLeh gerAk dah badan ikan tu. Tapi muLut dia masih lagi boLeh bUkak tutup. So, lepas bUang semUa ikan mati tu, aku tenUng je ikan yAng masih boLeh hidUp ke x tu. Aku pUn saje je cUba nasib. Aku amik makAnan ikan, biar atas air, pasTu aku toLak ikan tu, bagi makanan-makanan ikan tu masUk muLut dia. Setiap dua jAm aku buaT camtu.


Keesokan harinya, aku buaT camtu lagi sebeLum dan seLepas sekoLAh. Then, ikan tu dah boLeh gerAkkan ekor dia sikiT. Tu pun masih lagi terapUng kaT permUkaan air. Tapi aku dah xyAh toLak dia dah. Dia dah boLah gerAk ke depan. So, aku tabur je la makanan ikan dan tengOk je ikan tu mAkan. Lepas beberApa hari, ikan tu dah sihaT waLafiat. Setiap kaLi aku datang jengUk je, ikan tu daTang kaT aku waLaupun dah kenyAng. Aku raba-raba ikan tu besT je. Ikan tu x takuT. Ikan tu x lari. Aku sayang betuL dengan ikan tu. Pastu, mak aku beLi lagi ikan-ikan unTuk menemaninya.

Lepas tu, pindah rumAh. Dah x ternAk ikan lagi dah. Aku pun x tAu mak aku buaT apa kaT ikan tu. Then, boLeh lupa gitu je terUs. Dah makin bosan. Biasanya, seTiap kaLi bosan, aku gi tengOk-tengOk ikan dan bAgi makanAn. Tapi, ikan dah xde.

Sebab tu la aku beLi ikan. Nak lepaskan rindu tengOk ikan. WeLL, ini la dia 2 ekor ikan yAng sedAng aku ternAk. Dua-dua lebih kurAng 10cm je saiz dia. Yang lagi saTu tu, banyAk sisik dia dah xde. Mungkin sebAb gaduh dengAn ikan lain mAsa kaT kedai tu tadi. WeLL, xpe. Kejap je ok baLik nanTi. Tanpa mengira janTina, aku namakan je terUs. Satu, MichaeL, yAng lagi banyak warna puTih dan hiLang sisik ikan sikiT tu. Yang lagi saTu, Mia. Yang masih lagi canTik dan lagi banyAk warna orEn.

KeLAu boLeh, aku nAk beLi ikan yAng ekor dia macAm peLangi tu. Tapi orAng kedai tu kaTa, nanTi ikan emas ni gigiT lepas membEsar. Aku pun, meLepas la duLu niaT tu. Ada ikhtiar nanTi, aku nAk beLi.

5 comments:

Unknown said...

dulu sayta pon ada bela ikan..tapi dah mati ..huhu

Yankum3~ said...

mne boleh buh nme michael & mia...
2 kan nme prince master & princess chumel..
hurm~~

kura2 tu kne curik laa 2..ahakz!!

gr@wn said...

cik epaL : bagi ikan makAn epaL ke? haha~

yAna : ok. I'LL name it Bubu and Nyunyu.

Yankum3~ said...

ok...
cute nme 2...

gr@wn said...

ok