Tuesday, December 8, 2009

"KembaLikan Cintaku"


Err... jAngan sAngka yAng aku ni jiwAng. "KembaLikan Cintaku" ni iaLah tajUk noveL yAng aku dah hAbis bAca. Aku x sangka pLak yAng aku boLeh bAca bUku yAng tajuk dia macAm jiwAng karaT.

Sebenarnya, aku mAsa tu ngAh dUduk kaT meja tengOk TV. Masa tengAh ikLan, aku sesAje la termEnung jap sini sana. TerpandAng la kaT bUku noveL ni. Sesaje aku seLak-seLak bUku tu tengOk gAya karAngannya. Pergh~ Tetiba aku terUs membAca dan baca, baca, baca, terLayan la puLak~~~ ahakz.

Aku pUn bAca la dari muLa. Pinjam terUs dari adik aku ni kejap. Buku noveL ni kawan adik aku punya. Dia tengAh xde mood nAk bAca. So, aku bAca la kejAp. SeLama 6 hAri kot aku duduk meLayan je noveL ni sAmpai hAbis. Aku ingaTkan ending dia kecEwa macAm aku(ops...), rupa-rupAnya ending dia di luar jangkaan. Aku x sangka betuL yAng ending dia boLeh jadi macam tu.

So, meh aku ringkaskan kejAp cerita dia.

..................................................
SUMMARY OF "KEMBALIKAN CINTAKU"(eh eh, macAm nak promoTe la puLak)

ZafruL adaLah anak suLung, dan sedAng beLajar di Jerman atas paksaan ayAh dia. Dah 6 tahun dia beLajar kaT Jerman tapi asyik gagaL je sebAb dia tu teruk. Dah la isLam. Kaki botoL dan kaki perempUan la puLak. Aku menyAmpah betuL dengAn karakTer dia, tApi dia la waTak utAma daLam noveL ni, kaLau x saLah aku la.

ZafruL ada sorAng adik leLaki, namanya Zafran. Zafran ni aLim sangaT orAngnya. Macam aku dengan abAngku puLak diorAng berdua ni. Ops. Then, ayAh ZafruL lak macAm ZafruL gAk. Cuma, lagi hebaT. Ayah ZafruL tu adaLah anTara leLaki paLing kAya di MaLaysia. Ada tiga isTeri. Ketiga-tiga isTeri semUa baik-baik dan aLim je. Tapi ayAh ZafruL tu sangaT terUk perangAi dia. DaLam ceriTa ni, ayAh ZafruL akhirnya mati dengAn seksAan yAng sangaT terUk. Korang akan peLik di mana perginya isTeri keTiga ayAh ZafruL ni. WeLL, dekat-dekat dengAn penghujUng ceriTa nanTi baru muncuL. Rupa-rupanya ayAh ZafruL ni ada kahwin senyAp.

Wardina iaLah waTak lain. Wardina ni beLajar di Jerman gak, di tempaT yAng sama dengAn ZafruL. Wardina ni sangaT aLim orAngnya, dan merUpakan seorAng anak yaTim piatu. Penjaga dia mati ditEmbak orAng yAng kuaT dengki sebAb penjaga dia tu sangaT kaya orAngnya. Pastu, Wardina dijAga oLeh uzTad, semUa harTa penjaga dia tu diwarisi oLeh dia. Dia pun gUna la duiT tu unTuk menyambUng peLajaran ke Jerman. Dia kerja pUn kaT Jerman dan China je. Dia x sUka nak baLik MaLaysia sebAb x nAk terkEnang kisah pembUnuhan penjaga dia. Dia memAng sayAng penjaga dia tu sesangaT. Penjaga dia tu ditembAk mati betuL-betuL depan mata dia je. Dia masih kecik masa tu. WaLaubagaimanapUn, penjaga dia tu sempaT ajar dia bAnyak perkara, dan menjAdi idoLa dia.

Pada satu masa, ZafruL sedAng memandu daLam keadAan mabuk, then terLanggar pokOk. Masa tu berLaku betuL-betuL depAn Wardina. Wardina ni, disebAbkan rAsa berTanggungjawab, dia pUn toLong la hanTar leLaki tu ke hospitaL dan hanTar baiki kereTa dia. Lepas leLaki tu sembUh, dia gi la jUmpa Wardina sebAb nak berTerima kasih. Tapi, tiba-tiba ZafruL terpikaT dengAn Wardina dan terUs kacAu dia sampai berjAya mengahwininya. Adegan-adegan sini la aku x nak layan kaLau boLeh. Adegan si miAng yAng cUba pikaT pompUan. Meow~~

Diorang happy sesangaT lepas kahwin. Then, ayAh ZafruL marah sebAb ZafruL kahwin tanpa beriTahu parenTs dia. Mak dia terkejuT, tapi senAng hati sebAb ZafruL kahwin dengAn pompUan aLim. Tetiba ayAh ZafruL sUruh ZafruL baLik MaLaysia tanpa bawa sekaLi isTeri dia. Kesian isteri ZafruL. KaLau boLeh Wardina nak ikuT sekaLi, tApi ZafruL teTap nak ikuT kaTa-kata ayAh dia. Wardina pUn tunggu je kaT Jerman sana. ZafruL baLik MaLaysia sorAng-sorAng.

Kat sini la berLaku benda yAng sangaT kesian dekaT Wardina. ZafruL janji akan conTact dia biLa sampai MaLaysia nanTi. Tapi ZafruL terhiLang phone dia, dan x ingaT emaiL Wardina sebAb jarang gUna.

BiLa ZafruL jUmpa ayAh dia, ayAh dia uguT dia. Ayah dia bAgi dia kerja kaT syarikaT besAr ayah dia, then dia dapaT sebUah kereTa Ferrari, xyAh beLajar lagi, and diperkenaLkan seorAng awek bAru unTuk dikAhwini. Dengan syaraT, jangAn ke Jerman dan lupakan isTeri dia yAng Wardina tu. Memang kejam giLa. Akhirnya, ZafruL terima tawarAn ayAh dia. Mak ZafruL memAng marah sesangaT. Wardina kaT Jerman sana kesian je dudUk menUnggu sampai hAbis beLajar. Hari-hari Wardina menUnggu. Pernah gak dia gi tUnggu kaT airporT sepanjAng hAri. Memang rindu sampai macAm tu sekaLi. memang kesiAn sesangaT kaT dia.

Habis je beLajar, Wardina baLik MaLaysia unTuk mencAri suaminya tu. Dia dudUk la kaT saTu hoteL ni. Pastu, ada saTu kendUri kahwin kaT hoteL tu. Dia gi la tengOk siapa pengantinnya. Dia pUn sesangaT terkejuT - nAmpak ZafruL dengAn pompUan lain sedAng bersanding. Memang makan daLam betuL Wardina. Dia pUn menangis dengAn penUh sedih dan pergi ke Jerman semuLa. ZafruL dah kahwin bsru. ZafruL x tau pUn yAng Wardina ada daTang. Memang hancUr habis hati Wardina.

ZafruL sangaT menyesaL kahwin dengAn pompUan sorAng ni, sebAb dia tu dah x dara dan pernAh main dengAn leLaki lain banyAk kaLi. Baru beberApa buLan je dah cerai. Then , dia kahwin bAru lagi. SebeLum kahwin, perempUan tu ok. Lepas kahwin je, pompUan tu terUk giLa. Dia pun ceraikan lagi. KaLi ni ZafruL betuL-betuL menyesaL sebAb x kekaLkan hubUngan dengan Wardina sebab Wardina la pompUan aLim yAng sangaT ZafruL sUka. ZafruL pUn muLa la gi cari Wardina di Jerman, dah xde. Wardina dah kerja kaT China dah.

ZafruL mEmang sangaT menyesaL dan terUskan je hidUp dia. Then, mAsa ayAh ZafruL dah mAsuk wad, tengAh x sedar, ZafruL seLaLu lawat dia unTuk mencaci ayah dia sepUas-pUas hati unTuk membaLas dendAm sebAb membuaTkan dia tinggaLkan Wardina masa deduLu. Akhirnya ayAh dia maTi dan dikUburkan daLam keadAan yAng amaT terUk sekaLi.

Masa keLuarga ZafruL ada bisnEs kaT China kejap, secAra kebetuLan ZafruL dapaT berTembung dengAn Wardina semuLa. ZafruL pun cuba la nak dapaTkan Wardina semuLa, buT Wardina dah xde hati. Zafran pUn sUruh ZafruL berUbah dan jadi aLim. Pastu, ZafruL pUn dah x kacAu Wardina dan cuba berUbah.

Last-last, kawAn Wardina dan keLuarga ZafruL buaT perangkap. ZafruL dan Wardina diketemUkan di chaLet daLam keadAan yAng sangaT romanTik. ZafruL terUs meLamar Wardina. Wardina masih sUka kaT ZafruL. ZafruL pUn mAsih nAk kaT Wardina. Keesokan harinya, diorAng berkAhwin. Dan diorAng berdUa pUn hidUp bahagia akhirnya.

~Sekian~

................................................................

WeLL, sedikiT sebAnyak, aku dapaT manfaaT sikiT dari noveL ni. Aku dapaT tahu cAra hidUp orAng jermAn. Kat sana nAk beLi arAk, macAm beLi air kosong je. Murah. Pastu, kaLau ada resToran haLaL pUn, mahaL. Then, aku bAru kenaL BeLgium, saLah satu negeri ke apa ntAh kaT JErman. Then, apa lagi ntah. X ingaT la puLak.

Then, cAra fikir Wardina tu mEmang aku SUka betuL. SedikiT-sebAnyak, aku nAk cUba fikir mAcam dia. Bagus. Best~~ hahah.

Then, cara hubungan ZafruL dengAn Zafran daLam cerita ni sedikiT sebAnyak dapaT berikan idea kepAda aku tentAng cara aku nAk berbAik dengAn abAng aku. haha. Bagus la jugAk. Then, cara fikir Zafran tu mEmang aku sUka sesangaT. Ayat yAng paLing aku sUka, iaLah oLahan dari ShakespEar yAng Zafran pernAh sebuT.

"Shakespear ada kata, there is no such thing as good or bad, except the thinking makes it so"

Ayat ni mEmang aku sUka sesangaT. Luas fikiran aku biLa seLaLu fikirkan ayat ni. BesT~! BesT~!

Aku baru je beLi noveL bAru. "Ucapkan Kau Rindu". WeLL, bAru je beLi. Baru je nAk bAca. Masa aku nak beLi buku noveL ni kan, aku ternAmpak gAk buku noveL "KembaLikan Cintaku" ni. Baru keLuar ke? ApsaL lak aku tengOk buku noveL tu macAm dah lama? Mungkin gaya kawan adik aku bAca noveL tu terUk sangaT koT. Or ramai dah pinjam. Wow. Memang famOus.

Aku suggesT korAng baca. ops. Promote la puLak. Hahah. WeLL, masih ada di pasAran.

Moga enjOy~~
:)

8 comments:

Yankum3~ said...

tp knpe dy kawen smula??
dorg ade cerai ke?? even cerai pun..rujuk je kan...

alaa~~ nk pinjam~~

gr@wn said...

isteri dia dah mintAk fasakh sebAb dah lebih setAhun suAmi menghiLang. So, dah cerai la.

Dah puLang la noveL tu. Sori.

Yankum3~ said...

alaa...
cepat nye...
bli kan baru~~

gr@wn said...

win2 x nAk beLi. Win2 dAh bAca. NanTi win2 bagi bAca yAng win2 dah beLi ni ya.

en_me said...

enjoyyy jerrr.. ehehe, salamm

gr@wn said...

ok~

Yankum3~ said...

hmm ok laa mcm 2..
^_^

gr@wn said...

ok :)