Tuesday, December 28, 2010

Kebaikan NoveL


Okay. DuLu, aku akan anggap orang yang baca noveL ni, jiwang karat orangnya. Dah tajuk noveL pun jiwang x sudah. Aku akan rasa jijik nak baca noveL, yaNg noveL MeLayu ar. Sebab majoriti noveL MeLayu kan jiwang-jiwang.

Aku seLaLu gak fikir, x bosan ke budak-budak baca noveL ni? Cerita pasaL love-love, love sini, love sana, adegan romantik ar semua tu. Kenapa x bosan kan?

Orang akan kata, aLahai, kaLau pompuan baca noveL tu, standard ar kan. KaLau leLaki, peLik bin ajaib betuL. Kan? Kan?

Okay. Let me confess something. AKu SEndiri BACA NOveL kot sekARANG. Hahaha. xD

Okay. Aku nak ajak korang, especiaLLy yang leLaki ar supaya berfikir. KaLau dah cerita noveL, biasanya logik kan... Dan, cuba korang tuLis kisah cinta setebaL beratus-ratus muka surat macam daLam noveL tu. Mampu x?

Dapat idea x nak tuLis noveL tu camne nanti? Hah. Mesti pendek je kan hasiLnya? KaLau nak panjangkan, kena la masukkan sekaLi banyak unsur hidup lain kan?

Bagi aku la kan, ramai pompuan suka baca noveL sebab noveL banyak menerapkan unsur nasihat dan kematangan. SeoLah-oLah, macam kisah dan pengaLaman sebenar penuLis.

Merenung pengaLaman hidup orang lain adaLah penting untuk kita peLajari, supaya boLeh contohi orang tu, atau eLakkan daripada membuat kesiLapan yang sama macam orang tu.

Contoh pengaLaman hidup orang yang menarik aku nak kongsi. Okay. Bagaimana boLeh berLaku kes cerai? Kenapa dan bagaimana boLeh berLaku? Sesetengah noveL ada ceritakan okay.

Bagaimana leLaki dapat berpoLigami? Bagaimana leLaki dapat pikat dan jaga hati awek? Dan bagaimana seseoraNg leLaki tu berjaya mengahwini seseoraNg perempUan? WeLL, macam-macam cara yAng menarik kot kaLau korang baca daLam noveL. Bergantung pada jenis pompuan tu, dan keadaan hidup masing-masing. Si miskin dengan si kaya ke, si bodoh dengAn si berpeLajaran ke, si kafir dengAn si isLam ke. Luas pemandangan tau.

Aku semakin minat baca noveL sebab aku nak peLajari sesuatu, iaitu eLakkan kesiLapan yang sama macam ayah aku. Ayah aku dah kahwin cerai beberapa kaLi. Itu kan x baik dan x best. Jadi, aku pun muLa la membaca. Mana la tau, ada bahagian cerita yaNg ada nasihat yang sangat bagus.

Aku cuma takut buat kesiLapan yaNg sama macam ayah aku. Sebab tu la aku pun muLa membaca, untuk menjadi lebih matang. Membaca noveL boLeh membuatkan kita matang. Sebab tu la lagi ramai pompuan yang lebih matang daripAda leLaki. LeLaki jangan la perkatakan orang yaNg baca noveL okay. Baca noveL boLeh membuatkan seseorang tu matang. Jadi, sebagai bakaL ketua keLuarga, leLaki patut baca banyak noveL. LeLaki kena la jadi matang giLa. Open your eyes, and read it now.

KaLau setakat baca tips-tips dekat majaLah, x cukup okay. Tips tu terLaLu generaL. DaLam noveL, banyak contoh dan situasi logik yaNg lagi jeLas dan senang nak dipraktikkan.

DuLu, aku seLaLu anggap orang yang baca noveL ni x matang. Tapi sekarang, aku dah ubah pandangan. Aku yang dah ada awek, dah umur 22 ni pun masih kena baca noveL, sebab nak luaskan pemandangan dan cari cara hidup yang lebih bahagia dan seronok.

So, wahai leLaki-leLaki sekaLian. Baca la noveL. Nak maLu watpe. DAripada kau dok singLe mengersang sorang-sorang depan komputer. DAripada kau tercerai sini, tercerai sana. Baik muLa timba iLmu dari noveL sekarang. (em....sori kepada yang terasa)

What a wonderful morning~~ =)

adoi. Xde air la puLak.

No comments: