Monday, December 13, 2010

Misteri Identiti - Terjawab (Bab terakhir)


SeteLah ku jumpa, mengenaLi ayah, memahami keadaan sebenar mak, dan seteLah ku lebih matang dan faham perkara oraNg dewasa, aku sudah jumpa di mana diri aku berada.

Aku tetap jenis yaNg lebih suka mendiamkan diri. Dengan macam itu, baru la aku mampu fokus untuk mencapai matLamat. Aku kEna eLakkan diri daripada memperbesarkan diri aku kat oraNg lain. Aku kena banyak diam, supaya tidak diganggu. Aku kena tahankan diri daripada menunjuk-nunjuk.

Aku kena teruskan semuLa cara hidup aku yang diri aku seLesa. Ya. AdaLah lebih baik aku tidak pandang pompuan langsung. MeLainkan ada aktiviti persatuan atau pasaL assignment je. Setiap kaLi kaLau aku pandang pompuan, pasti aku akan mengharapkan sesuatu darinya. Dan yAng pasti, aku akan kecewa dan membazirkan masa dengan haLimunan dan angan-angan aku yAng x akan menjadi. Lupakan je la pompuan buat masa ini.

PasaL awek aku itu, biar la dia. Dia pun diam. Bagus la. Aku harap dia okay je kaLau aku diam. Aku nak diam je. Dah janji dengAn dia x akan break. So, xyah risau apa-apa.

WeLL, aku sedar aku ini comeL, x kacak. Tapi aku memAng sangat kacak kaLau aku berpakaian dengAn betuL-betuL. BAgi aku, biar la comeL di hati. Xyah nak kacak. Ikut mood aku je la nak berkacak ke x.

Camne lak dengAn pompuan nanti ek? Pasti dioraNg akan kata aku sombOng. So what? Aku x kisah. Yang penting, aku dapat fokus dengAn matLamat aku. Nak ke aku campur dengAn diorang? Dah x nak, baik xyah. SeLama aku hidup ini, xde pun yAng nak kawan lama-lama dengAn aku. Aku bukannya ada apa-apa. Duit xde, kereta xde, rupa pun xde. So what. Dah la suka bersendirian. X best punya pompuan nak kawan ngan aku. Aku dengAn hobi aku pun aku dah happy.

Bunyi macam sedih, tapi itu la hakikat yAng sebenar. Ini la diri aku. Suka buat haL sendiri je. Main game, tengok movie atau drama, main gitar, main rekorder, main vioLin, main boLa keranjang, main tenis, joging, baca komik, makan-makan, dan tidur.

Aku sebenarnya, memaNg suka bergaya. Tapi xde duit. KaLau ada pun, aku nak cuba kumpuL untuk beLi kereta. Masih x terkumpuL-kumpuL duit untuk beLi kereta. Haih. Itu la keadaan hidup oraNg miskin macam aku.

Terima kasih kepada kaunseLor sekoLah SMSSAAS aku masa tingkatan 3 duLu. Masa itu, aku sedang meLukis. Lukis untuk pertandingan meLukis. Cikgu yAng uruskan pertandingan itu tiba-tiba tanya aku, soaLan-soaLan yAng aku x fikir, dan yAng tanpa aku sedari, sangat mengganggu mood dan perasaan aku. Dari situ la aku muLa tertanya-tanya tentaNg diri aku. Apakah keadaan aku yaNg sebenar? Dan kenapa diri aku ni jenis yAng lain daripAda yaNg lain?

Lepas tengok cerita winter sonata je, aku dah lebih faham. Aku agak terasa sikit dengAn watak Kang Joon Tsang daLam drama itu. Dia mencari ayahnya. Aku pun macam itu gak. Watak dia pun, banyak sama macAm aku. Diam dan agak panas baran. WeLL, itu character dia masa sekoLah. Aku pun camtu gak. Dah besar lain. Aku pun sama gak. Tapi xde la aku bercinta macam dia. Xde la kena langgar lori ke, pembedahan ke semua itu. Tapi, dia bertemu dengAn oraNg yang dia cinta masa tingkatan lima. Sama gak dengAn aku. KebetuLan betuL. Lepas itu berpisah disebabkan sesuatu kejadian. Aku pun sama. Cuma, bezanya, dia bertemu semuLa dengAn aweknya lepas sepuLuh tahun. Aku lak lima tahun. Itu je la bezanya. Aku x sangka betuL. Cerita ini hampir banyak kesamaannya dengAn aku.

X sangka aku. Masa sekoLAh duLu dah ada drama winter sonata itu. Sekarang baru aku tengOk. Tuhan saje aturkan camni supaya aku tengOk biLa aku dah cukup mataNg untuk faham.

KaLau aku sunyi je, aku akan bermain dengAn muzik. Macam rekorder ke, gitar ke, piano ke, keyboard ke, aLat-aLat muzik ar. Aku meLepaskan rasa-rasa yang ada daLam diri ke situ.

Aku percaya, aku kena buat keputusan aku sendiri. Aku memAng jangan sesekaLi cuba ikut oraNg lain. Dan yaNg paLing penting, aku jangan sesekaLi tanya pendapat mak dan ayah. Diorang merupakan contoh yAng buruk. Dan diorAng dah banyak mengecewakan aku, sesangat. Diorang x layak nak kata apa sebab diorAng x pernah jaga aku. X pernah tau pasaL diri aku. X kisah langsung pasaL diri aku. Dan sangat pentingkan diri sendiri. Aku asyik bersendirian je. Dan aku sedar itu. Sejak keciL lagi, sejak sekoLah lagi, aku bersendirian.

Aku memAng budak baik. Jenis yaNg suka dipermainkan oLeh budak jahat. Aku kena tegas dan jauhkan diri dari mereka. Sebaik-baiknya, adaLah lebih baik dan seLamat aku bersendirian. KaLau x, aku akan mudah hiLAng fokus dari matLamat sebab aku jenis yaNg mudah sangat leka biLa bersama kawan-kawan. Aku akan hiLang dan jatuh perLahan-lahan. KaLau disebabkan aktiviti persatuan atau assignment, xpe la.

Sekarang, dah banyak benda yAng boLeh berikan aku rasa manis. Aku dah x perLukan oraNg. WeLL, setakat dua tiga oraNg je dah cukup. Ada empat je bestfriend aku sekarang. Shafuan, hasruL, shahir, dan ez. Bersama dioraNg berempat pun dah cukup.

Ini la dunia aku. Ini la diri aku. WaLau apa pun yaNg berLaku, aku tetap kembaLi pada diri aku. DuLu aku michaeL. Pastu, ia-ia korea jepun je, jadi ikio. Lepas hiLang punca diri dan mencari, jadi reb@rn. Dan sekarang, aku la Jowin. Jowin. Jowin. I see peace in my name. Jowin.

~THE END~

No comments: